Welkom op de Weblog van My Soap Factory

dinsdag 6 maart 2012

Manuka Honingzalf


Regelmatig proberen we op het zeepforum natuurlijk allerlei cremetjes zelf te maken. Zo ook de manuka honingzalf. Manuka honing staat bekend om zijn antibacteriele werking. Kijk voor meer info op: http://www.manukahoning.nl/

Zelf heb ik de honingzalf als veterinaire variant toegepast op mijn hond, die vreselijke bijtwonden had. De Dierenarts gaf me een tube honingzalf mee op basis van vaseline. Ik was erg sceptisch. Maar het werkt als een tierelier!

Je kan de zalf ook kopen als humane variant echter het is leuker om het zelf te maken!
Maar i.p.v. vaseline is er een lanoline gebruikt, met zinkoxide, vit.E, zonnebloemolie en dus voor 50% een manuka 25 honing toegevoegd.
De zalf trekt goed in, in het begin een beetje plakkerig. Ik pas het nu zelf toe op schaafwonden.

Verschil tussen creme en zalf: in een creme is een hoeveelheid water toegevoegd. Hierbij zijn altijd parabenen nodig. Een zalf is zonder toevoeging van water, vaak wordt een anti-ranz of vit. E toegevoegd voor het verlengen van de levensduur van vetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten